engelska

The most important membership group is that of the teachers and researchers, who divide themselves into various types of overlapping sub-systems. Administrators and students are groups which have a growing importance. The specific ideology, i.e. goal perceptions and values, is ultimately determined by the disciplines which teachers and researchers profess. Within each discipline, graduate education, research and undergrad- uate education (usually in this order of priority) are dominant goals. The specific technology of higher education and research renders innovations highly sensitive to personal behaviour and social interaction. The disciplinary orientation is dearly reflected in the organisational structure. Finally, in their relations with the environment, higher education institutions in most countries have an important common denominator: they are not exposed to economic competitition and are not under market pressure to innovate in order to survive. Background and Purpose of our Study Our study of innovations and innovation processes is part of a functional study of the Swedish Higher Education system, which in its entirety can be characterised as a clinical examination of governance, planning systems and innovativeness in higher education. Resting in balance, any system appears static and formalised--as in an organisation chart, in a law text or in an official investigation report. But when a disturbance is introduced into the system--and an innovation is frequently a disturbance--a dynamic force field emerges; life and reality enters the system. One can observe interactions between formal and informal subsystems, interactions which bear no correlation with the above-mentioned world of organisation charts, law texts or official investigation reports. Just as there is a 'hidden curriculum' in education, there is a 'hidden governance system', a 'private life of higher education' which can be traced under the superstructure of formal organisations and regulations. By looking closely into some cases of innovation processes and analysing them in terms of a uniform and consistent model, we feel we have obtained a more thorough knowledge of the private life of higher education in Sweden and deepened our understanding of the conditions for change in the academic world.

svenska

Den viktigaste medlemsgruppen är lärarnas och forskarnas, som delar upp sig i olika typer av överlappande delsystem. Administratörer och studenter är grupper som har en växande betydelse. Den specifika ideologin, dvs. måluppfattningar och värden, bestäms i slutändan av de discipliner som lärare och forskare bekänner. Inom varje ämnesområde är forskarutbildning, forskning och grundutbildning (vanligtvis i denna prioritetsordning) dominerande mål. Den specifika tekniken för högre utbildning och forskning gör innovationer mycket känsliga för personligt beteende och social interaktion. Den disciplinära inriktningen återspeglas mycket i organisationsstrukturen. Slutligen, i sina relationer med miljön, har högskolor i de flesta länder en viktig gemensam nämnare: de utsätts inte för ekonomisk konkurrens och är inte utsatta för marknadspress för att förnya sig för att överleva. Bakgrund och syfte med vår studie Vår studie av innovationer och innovationsprocesser är en del av en funktionell studie av det svenska högskolesystemet, som i sin helhet kan karakteriseras som en klinisk undersökning av styrning, planeringssystem och innovativitet i högre utbildning. Vilande i balans verkar alla system vara statiska och formaliserade - som i ett organisationsschema, i en lagtext eller i en officiell utredningsrapport.Men när en störning införs i systemet - och en innovation ofta är en störning - uppstår ett dynamiskt kraftfält; liv och verklighet kommer in i systemet. Man kan observera interaktioner mellan formella och informella delsystem, interaktioner som inte har något samband med ovan nämnda värld av organisationsscheman, lagtexter eller officiella utredningsrapporter. Precis som det finns en "dold läroplan" i utbildningen, finns det ett "dolt styrningssystem", ett "privatliv för högre utbildning" som kan spåras under överbyggnaden av formella organisationer och regler. Genom att undersöka vissa fall av innovationsprocesser och analysera dem i termer av en enhetlig och konsekvent modell, känner vi att vi har fått en grundligare kunskap om det privata livet för högre utbildning i Sverige och fördjupat vår förståelse för förutsättningarna för förändring i akademisk värld.

Oversatt.se | Hur använder jag den engelska-svenska översättningen?

Glöm inte att följa grammatiken och kursplanen för texten du vill översätta. En av de viktiga punkterna som användarna bör vara medvetna om när de använder ordlistan för NorskEngelsk.com är att orden och texten används när översättningen lagras i databasen och delas med andra användare i innehållet på webbplatsen. Var därför medveten om problemet i översättningsförfarandet. Om du inte vill att dina översättningar ska publiceras i innehållet på webbplatsen, kontakta oss på →"Kontakta". Relevanta texter kommer att tas bort från webbplatsens innehåll så snart som möjligt.


Sekretesspolicy

Tredjepartsleverantörer, inräknat Google, använder cookies för att visa annonser baserat på användarnas tidigare besök på din webbplats eller andra webbplatser. Med hjälp av annonscookies kan Google och dess partner visa annonser baserat på användares besök på dina och/eller andras webbplatser. Användarna kan välja bort visning av anpassade annonser under Annonsinställningar. (Alternativt kan du ge användarna möjlighet att välja bort tredjepartsleverantörers cookies för anpassade annonser genom att besöka www.aboutads.info.)